Türkiye'de Yaşayan Uluslarasrası Kadınları Anlatı Kimlikleri

Yazarlar

  • Özlem AYDOGMUS ORDEM
  • Seyfi OZGUZEL

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7460936

Anahtar Kelimeler:

Anlatı kimliği- Fenomenografi- Kadınlar- Göçmenler- Yaşam Öyküsü

Özet

Anlatı kimliği üzerine yapılan çalışmalar son yıllarda artış göstermektedir. Bu çalışma, Türkiye'de yaşayan uluslararası kadınların anlatısal kimliklerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma yorumlayıcı paradigma içinde fenomenografik bir tasarıma dayalı olarak doğası gereği nitel ve betimseldir. Bu çalışma, farklı dönemlerde Türkiye'de yaşamış farklı kültürlerden beş uluslararası kadını içermektedir. Araştırmanın sonuçları, katılımcıların anlatısal kimliklerinin toplumcu hedef kültürün yönlerinden etkilendiğini göstermektedir. Misafirperverlik, dostluk, samimiyet ve sosyal ortamlar kadın kimliklerini olumlu etkilerken, annelik, kolektivist bir kültürün hakimiyeti, estetik bir kentsel tasarımın yokluğu, erkekliğin hakimiyeti ve insanların yargıları sorgulandı. Ayrıca katılımcılar, Türkiye'de kadınların evlerine hapsedilmesinin, ev işleriyle, komşu, akraba, arkadaş gibi misafirlerle ilgilenmesinin beklendiğini yorumlamışlardır. Uluslararası kadınların mahremiyet ihlalinden büyük ölçüde rahatsız oldukları bildirildi. Geçiciliğin de hedef kültüre yönelim ve uyum sürecini etkileyen bir başka faktör olduğu tespit edilmiştir. Ancak genel olarak katılımcılar Türk kültürü içinde yaşamanın kimliklerini olumlu yönde etkilediğini belirtmişlerdir.

 

Referanslar

Anderson, B. (1983). Imagined communities. London: Verso.

Bal, M. (1985). Narratology: Introduction to the theory of narrative. Toronto: University of Toronto Press.

Berr, K., Marotzki, U., & Schiller, S. (2019). Broadening the understanding of employment and identity of Syrian women living in Germany: A biographical study. Journal of Occupational Science, 26(2), 294-307.

Bruner, J. (1991). The narrative construction of reality. Critical Inquiry, 18, 1–21.

Berry, J. (1993). Ethnic identities in plural societies. In M. Bernal & G. P. Knight (Eds.), Ethnic identity. Formation and transmission among Hispanics and other minorities (pp. 272–296). Albany: State University of New York Press.

De Fina, A. (2003). Identity in narrative: A study of immigrant discourse. Amsterdam : John Benjamins Publishing.

Espin, O. M. (1995). Race', racism, and sexuality in the life narratives of immigrant women. Feminism & Psychology, 5(2), 223-238.

Holmes, J. (1997).Women, language and identity. Journal of Sociolinguistics, 1(2), 195–224.

Kağıtçıbaşı, Ç. (1996). Family and human development across cultures: A view from the other side. Psychology Press.

Kazmierska, K. (2006). Migration experiences and changes of identity. The analysis of a narrative. Historical Social Research/Historische Sozialforschung, 72-89.

Kroskrity, P. (2000). Identity. Journal of Linguistic Anthropology, 9(1–2), 111–114.

Linde, C. (1993). Life stories: The creation of coherence. Oxford: Oxford University Press.

Lukes, S. (1973). Individualism. NewYork: Harper&Row.

Marton, F. (1986). Phenomenography - A research approach investigating different understandings of reality. Journal of Thought, 21(2), 28-49.

Marton, F. (1981). Phenomenography - describing conceptions of the world around us. Instructional Science, 10(1981), 177-200.

McAdams, D. P. (1993). The Stories we live by: Personal myths and the making of the self. New York:WilliamMorrow

McAdams, D. P. (1998). The role of defense in the life story. Journal of personality, 66(6), 1125-1146.

Riessman, C. (1993). Narrative Analysis. Newbury Park: Sage.

Rosenwald, G. & Ochberg, R. (1992). Storied Lives. New Haven: Yale University Press.

Schiffrin, D. (1996) Narrative as self-portrait. Language in Society, 25, 167–203.

Shapiro, E. R., & Atallah-Gutiérrez, C. (2020). Cultivating Feminist Transnational Practice with Immigrant Women: A Collaborative Autoethnography. Women & Therapy, 1-22.

Strauss, A.(1999). Mirrors and Masks. The Search for Identity. Cam bridge: Cambridge University Press.

van Dijk, T. (1993). Stories and racism. In D. Mumby, (Ed.), Narrative and social control: Critical perspectives (pp. 121–142). London/New Delhi: Sage.

Wilson, A., & Ross, M. (2003). The identity function of autobiographical memory: Time is on our side. Memory, 11(2), 137-149.

Yoon, G., & Park, A. M. (2012). Narrative identity negotiation between cultures: Storytelling by Korean immigrant career women. Asian Journal of Women's Studies, 18(3), 68-97.

Yuen, J. K. (2008). The moon in foreign countries is particularly round and bright–narratives of Chinese immigrant women in the UK. Compare, 38(3), 295-306.

Yayınlanmış

2022-12-20

Nasıl Atıf Yapılır

AYDOGMUS ORDEM , Özlem . ., & OZGUZEL , S. (2022). Türkiye’de Yaşayan Uluslarasrası Kadınları Anlatı Kimlikleri . DÜNYA KADIN ÇALIŞMALARI DERGİSİ, 7(1), 113–122. https://doi.org/10.5281/zenodo.7460936

Sayı

Bölüm

Articles